Hur man kan leverera nya båtar utan manlucka på dieseltanken är för mig en gåta. Efter att ha fått byta filter på semestern på grund av hackande motor så beslöt vi att rengöra tanken. För att kunna göra detta effektivt, så beslöt vi att montera en manlucka. Efter rekommendation så fastnade vi för Kronobryggans lucka. Vi vill poängtera att detta inte är en heltäckande monteringsanvisning utan ger en fingervisning över hur det går till. Med manluckan följer en av de bästa monteringsanvisningarna vi sett.
Den medföljande mallen tejpades på tanken i främre vänstra hörnet sett i båtens längdriktning. Tyvärr fick vi såga ur lite i botten på stuvfacket för att komma åt och borra, detta skall byggas igen omgående.
Med mallen på plats borrades 2,5 mm styrhål.
Därefter borrades 3 hål upp och locket hölls på plats av maskinskruv. Efter att ha kontrollerat att styrhålen stämde borrades samtliga hål upp. Borrspånen kom upp som fina spiraler och var lätta att ta hand om.
En 100 mm hålsåg användes för att ta upp det stora hålet. Vi körde hålsågen nästan igenom och skar sista biten med en vass kniv för att undvika spån i tanken.
För att tömma den sista dieseln användes en pump som sätts på borrmaskinen, finns att köpa på Biltema. Efter tömning av dieseln så torkades tanken ur.
På bilden syns när den undre metallringen med tillhörande packning har klämts fast med hjälp av att bultarna drogs.
Här syns den färdiga manluckan monterad.